Žďákovský most: unikátní ocelová stavba, která proslula svým obloukovým tvarem i oblibou pro bungee jumping
Jednou z nejznámější ocelových staveb v Evropě je silniční Žďákovský most vedoucí přes řeku Vltavu v České republice. Objekt byl dokončen v roce 1967 a tehdy se jednalo o největší obloukový ocelový most na světě. Dnes mu v tomto žebříčku patří dvacáté sedmé místo a stále vzbuzuje hodně pozornosti.
Ke svému jménu přišel most podle osady Žďákov u Chrástu, která byla přehradou zatopena a zanikla. Celá výstavba proběhla pod vedením firem Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Autorem architektonického návrhu byl Karel Vejmelka a na díle se dále podíleli projektanti Oskar Oehler a Josef Zeman. Finální návrh realizoval podnik Hutní montáže Ostrava – Vítkovice. Stavba dohromady vyšla na 71 milionů korun československých včetně protikorozní ochrany.
Most v průběhu času prošel rekonstrukcí. V roce 1998 byl kvůli nalezeným trhlinám pro provoz vozidel zcela uzavřen, cestující museli na jednom břehu vystoupit z autobusu a na druhé straně mostu nastoupit do jiného. Příčinou trhlin byla voda, která se dostala do dutin, neměla kudy odtéct a při mrazu poškozovala materiál. Po odstranění poruch byl po dvou měsících provoz na mostu opět obnoven.
Jak už bylo zmíněno výše, klíčovým materiálem pro stavbu mostu byla ocel. Na stavbu jí bylo použito 4 116 tun, z toho 3 100 tun „spolkl“ jen samotný oblouk. Výběr ocelové konstrukce ovlivnil i obchodně politický záměr na prezentaci českých výrobců oceli.
Samotný most měří téměř 543 metrů. Hlavní oblouk tvoří železobetonové konzoly a dvojice plnostěnných ocelových oblouků. Stojky jsou pro zamezení vibrací od větru vyplněny štěrkem. Dvouproudá silnice se nachází ve výšce 100 metrů nad dnem řeky Vltavy a denně po ní projede poměrně vysoké množství vozidel.
Do povědomí široké veřejnosti se dostal Žďákovský most v 90. letech minulého století díky oblíbenému bungee jumpingu a také kauze „orlických vrahů“, kdy z něj gang shazoval své oběti v sudech na dno přehrady. Co se týče úspěchů, v roce 2001 byla Žďákovskému mostu udělena cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů. I dnes se tedy jedná o technicky i esteticky dokonale navržené a provedené dílo, které již přes 50 let reprezentuje tradičně vysokou úroveň mostního stavitelství v České republice.