Zásady lean managementu, které vám pomohou zefektivnit výrobu

Metodik pro řízení podniků jsou stovky. Mimořádné popularitě se mezi zástupem „západních“ postupů těší lean management, v českém prostředí známý pod termínem „štíhlý management, štíhlá výroba“. Filozofie metody je prostá: doručit zákazníkovi kvalitní produkt v co nejkratším čase a s potřebou co nejmenších nákladů. Odměnou je vyšší zisk firmy, spokojenější zaměstnanci a schopnost pružnější reakce na změny trhu.

Za moderní koncept lean managementu vděčíme japonské Toyotě. Světoznámá automobilka jej pod názvem Toyota Production System zavedla po druhé světové válce. Systém se rychle ukázal jako vysoce efektivní a v 70. letech si začal razit cestu na západ.

 

Redukce nákladů jako základ

Štíhlá výroba brání plýtvání zdrojů i materiálu, šetří energii a čas zaměstnanců. Logistickým společnostem pomáhá minimalizovat zaskladněný prostor. Na jeho expedici pak není potřeba vynaložit tolik úsilí, odpadá starost s nutností rozšíření skladu.

Lean management staví na principech minimalismu. Cílem je:

  • redukce zbytečných výdajů,
  • zefektivnění prověřených procesů,
  • odstranění nefunkčních postupů.

V logistice se lean management aplikuje především přes nákup zboží, u kterého je jistota (nebo vysoká šance) rychlé expedice. Přístup vyžaduje znalost trhu, cílové skupiny a sezónních výkyvů. Ve výhodě jsou ti, kteří podnikají řadu let.

 

 

Stop fluktuaci

Lean management se samozřejmě týká i zaměstnanců. Se zvyšující se spokojeností administrátorů a skladníků klesá jejich fluktuace. Nábor a zaučování nových pracovníků je totiž nákladný proces, jenž se odráží i ve spokojenosti cílové klientely.

Vedle přiměřené odměny je zásadní nastavení procesů tak, aby zaměstnanci ve svém konání viděli smysl. Nikdo nechce být kolečkem ve stroji. Smutnou realitou však je, že v českých firmách není „práce pro práci“ ničím ojedinělým.