
Stolky, kuchyňské linky i květiny. Jak funguje skladovací systém koncernu Ikea?
Kdo nemá její konferenční stolek, jako by nebyl. Filozofie šetrnosti nábytkářského koncernu Ikea je přitom v přímém rozporu se skladovacím konceptem Amazonu. Design jednotlivých druhů zboží, výběr dodavatele, logistické operace a prodej, každý krok se podřizuje snaze šetřit nejen zákazníkovy finance, ale i životní prostředí. Díky tomu Ikea každoročně navyšuje svůj obrat a její renomé v očích spotřebitelů roste. Jak fungují její skladové systémy a čím jsou unikátní?
Udělej si sám
410 obchodů ve 49 zemích, průměrně 10 tisíc druhů zboží na prodejně a roční návštěvnost 915 milionů zákazníků. Obchodní úspěchy švédského koncernu stojí velkou měrou na dokonale propracovaném logistickém systému. Vše začíná u samotného skladování – díky konceptu rozloženého nábytku šetří Ikea ohromné množství prostoru. Nezanedbatelná není ani energetická úspora. Díky inovativnímu přístupu „slož si sám“ dokáže Ikea snížit množství paliva potřebného k dopravení zboží na prodejnu. To vše řetězci umožňuje tlačit maloobchodní cenu dolů.
Poměrně atypický je i samotný nákup. Jednotlivé krabice si totiž zákazníci berou ze skladových regálů sami; veškeré zboží je umístěné tak, aby na něj průměrně vzrostlý člověk bez problémů dosáhl. Výpomoc skladových manipulantů přichází ke slovu až ve chvíli, kdy je manipulace se zbožím (například kvůli objemnosti) příliš nebezpečná.
Vše musí šlapat jako hodinky
K doplňování regálů v „zákaznickém koridoru“ dochází během noční směny – u rychloobrátkových skladů se pro snášení zboží z vyšších regálových pozic využívají automatizované zakladače, prodejny s nižším tokem zboží upřednostňují ruční manipulaci.
Příjem a výdej zboží se v Ikea řídí systémem „minimálního/maximálního uspořádání“. Při dosažení (předem stanoveného) minimálního počtu kusů zboží manažer logistiky automaticky objednává nové, a to v takovém počtu, aby se zboží na prodejně zdrželo jeden až dva dny.