
Plánujete po zimě nový nátěr vaší haly? Na co myslet při výběru barvy a jaké tóny letos pofrčí
Jak jistě víte, ocelové haly zdaleka nemusejí zářit do dálky jen přirozenou šedavou barvou ocele, ale naopak mohou hrát mnoha barvami. Barevný vnější kabátek jim obvykle zajišťují kvalitní nátěry, ty ale obzvláště v zimě dostávají kvůli vlhku a mrazu poměrně zabrat. Až tedy budete s příchodem jara kontrolovat stav vaší haly po zimním období, možná zjistíte, že by jí přišel vhod nátěr nový. V tu chvíli se ovšem nabízí otázka, zda zůstanete u dosavadní barvy, anebo zvolíte barevnost novou.
Sílu barev nepodceňujte
Pokud je potřeba, aby vaše hala oblékala jen vaše firemní barvy a dodržovala tak požadavky na jednotný vizuální styl, příliš prostoru pro experimentování s barvou nátěru mít nebudete. Je ale možné, že úvahy o barevnosti exteriéru i interiéru haly přijdou už ve chvíli, kdy firmu teprve rozjíždíte a firemní barvy tak nejsou pevně dány. V tom případě neuškodí připomenout téma působení barev na lidskou psychiku.
Je prokázáno, že barvy mají na lidskou psychiku značný vliv, byť zde mohou být i mírné individuální rozdíly. Obecně se uvádí zhruba toto působení barev:
Červená: Energická, probouzí v lidech aktivitu, ale také chuť k jídlu či agresivitu nebo strach. Dle studií se lidem obklopeným červenou barvou zvyšuje srdeční puls, mozková aktivita i respirace.
Oranžová: Vzbuzuje energii a radost, působí slavnostně, hřejivě, ovšem zvyšuje i agresivitu.
Žlutá: Uvolňuje i povzbuzuje, ovšem příliš sytě žlutá může navodit frustraci nebo hněv. Navíc značně namáhá oči.
Modrá: Navozuje klid, důvěru, symbolizuje tradici. Povzbuzuje k duševní práci, podporuje soustředění. Příliš tmavé odstíny modré však vyvolávají smutek.
Zelená: Uklidňuje, symbolizuje jistotu, spokojenost, rovnováhu. Dle odborníků může pomáhat proti syndromu vyhoření a osvěžuje unavené oči.
Bílá: Vyvolává pocit čistoty, osvobození, modernosti, ale může vzbuzovat i nejistotu a působit chladně. Není příliš stimulující a namáhá oči.
Šedá: Obvykle spojována s depresivními náladami, může působit nudně. Ve spojení s výraznými barvami jako červená nebo žlutá však mírní jejich agresivitu.
Hnědá: Působí podobně aktivním impulzem jako červená, na rozdíl od ní nevyvolává agresivitu či strach, ale pocit bezpečí. Symbolizuje tradici, vážnost, jistotu. Není ale příliš nápadná, moc nezaujme. Ideální je kombinovat ji s červenou, světle modrou nebo zelenou.
Černá: Barva nicoty, konce, ale také vzdoru.
Psychologie stranou: Jaké barvy pofrčí?
Pokud tedy máte ve výběru barev vaší haly, ať už exteriéru, nebo interiéru, volnou ruku, zkuste se na psychologii barev detailněji zaměřit a využít vlastností barev ke svému prospěchu. Můžete tak navnadit zákazníky nebo působit na zaměstnance. A chcete-li se inspirovat nejnovějšími trendy, pak vám prozradíme, že pro rok 2020 vybrali designéři především přírodní barvy, jako jsou různé odstíny béžové a hnědé, hořčicové, cihlově červené, khaki zelené, blankytně modré, žlutozelené, ale také krémové či šedé. In ovšem budou i nadále oblíbené pastelové barvy.