Ocelový dvoupatrový most letos projde rekonstrukcí. Stavaři zachovají jeho unikátnost
Málokdo ví, že se v České republice nachází poměrně velká ocelová zajímavost. Jedná se o Vojslavický most, přesněji dvojmost, který je vybudovaný nad údolím řeky Želivky severozápadně od Humpolce. Důležitým materiálem stavby je ocel, ze které se skládá novější vrchní patro dvojmostu a některé komponenty spodní části objektu. Právě dolní most tento rok čekají opravy.
Dvoupatrová stavba, která je kulturní památkou, usnadňuje každý den dopravu tisícovce autům. Vrchním patrem vede dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, ve spodním je silnice s minimálním provozem spojující vesničky Vojslavice a Hořice, která bude kvůli úpravám uzavřena.
Stavební zásahy nečekají most poprvé, má za sebou totiž bohatou stavařskou historii. Budování 138 metrů dlouhého dálničního mostu začalo v roce 1939. Prováděla jej architektonická firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Během války bylo v roce 1942 nařízeno proces výstavby zastavit, později byla však práce na mostě stejnou firmou obnovena. V 50. letech byl most téměř dokončen. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Komunistická vláda se však rozhodla dálnici nedostavět.
Most uprostřed divoké přírody tak občas využívali pouze turisté, lesníci či náhodní kolemjdoucí. O několik let později se přece jen schylovalo k dokončení objektu, nicméně se objevil velký problém. Na původní dálnici se k mostu počítalo s velmi prudkým klesáním, což si dálnice D1 nemohla dovolit.
Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění, nebylo však jasné, co si počít s původním starým mostem. Zvažovalo se jeho zbourání, taková likvidace by ale nebyla zrovna levná. Postavení nového mostu vedle starého by stejně tak obnášelo vysoké výdaje, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.
Ve finále byla prekérní situace vyřešena originálním způsobem, který odpovídal veškerým požadavkům. Těsně vedle starých pilířů byly vystavěny čtyři nové, které se tyčily 12 metrů nad starý most. Na nich byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka.
Právě ocel byla jasnou volbou, zejména díky její odolnosti, nízké ceně a jednoduché manipulaci. Starý most byl tak díky tomuto kroku zachráněn a nezůstal ladem. Dodnes se využíval pro místní silnici, tento rok bude na určitou dobu kvůli opravám uzavřen.
To neplatí pro provoz na dálnici, ta zůstane plně funkční. Práce budou stát necelých 90 milionů korun a oprava by měla obnášet co nejmenší zásahy do konstrukce. Navrženo je zajištění pravého křídla jedné z opěr, obnova stávajících ocelolitinových ložisek na opěrách, osazení nových mostních závěrů, výměna části příslušenství, vybavení mostu i změna způsobu odvodnění vozovky.