
Administrativní hala: Vyplatí se open space, nebo klasické kanceláře?
Česká republika se přibližuje Západu. V sektoru služeb a obchodu pracuje okolo 60 % zaměstnaných, produktivita stoupá – a s ní i požadavky na důstojné pracovní prostory. Trend otevřených kanceláří se během 90. let stal realitou i v Česku, po vzoru západních společností jej začaly tuzemské firmy přebírat ve velkém.
Teprve nyní se ale ukazuje, jaký dopad na produktivitu open space prostory mají. A důsledky jdou ještě dál – výpovědi mnoha zaměstnanců se shodují v jednom: otevřené pracovní prostory dávají příležitost ke spolupráci, jsou ale i zdrojem konfliktů. Není tak nakonec při konstrukci administrativní haly lepší zvolit klasické kanceláře?
Open space není pro každého
Otevřené kancelářské prostory zažily svůj boom během 70. a 80. let. Není ale bez zajímavosti, že první open space kanceláře vzešly z progresivního přístupu Tomáše Bati. Do zlínských závodů je zavedl už před druhou světovou válkou.
Dnes tvoří open space model 70 % všech kancelářských prostor. Původním záměrem sdíleného pracovního prostoru bylo dosáhnout snadnější kooperace zaměstnanců, roli sehrála i možnost přímého dohledu nadřízených.
Zásadní výhodou open space kanceláří je finanční i prostorová úspora. Společný pracovní prostor je shovívavý i k nákladům na energie, u citlivějších jedinců snižuje pocit osamění. Na druhé straně barikády stojí ztráta soukromí, zaměstnanci si často stěžují na nemožnost se v open space kancelářích koncentrovat – nižší produktivitu potvrzují ostatně i výzkumy.
Kromě toho vede tento typ kanceláří k pracovním konfliktům. Zatímco pro jednoho je menší míra osvětlení a nižší teplota v místnosti ideálním prostředím, u druhého vedou stejné podmínky k nachlazení. Ve sdílených prostorách se navíc nákazy snadno přenášejí. Nebývá tedy výjimkou, že jediný nemocný dokáže během týdne paralyzovat celé oddělení.
Mají klasické kanceláře ještě smysl?
V protikladu sdílenému pracovnímu prostoru stojí klasické kanceláře. Poskytují soukromý prostor, možnost hlubokého soustředění a přizpůsobení si podmínek vlastním preferencím. Negativa jsou opakem výhod open space kanceláří: zvyšují izolaci a bývají překážkou pro týmovou spolupráci. Z pohledu zaměstnavatele zase tradiční kanceláře přinášejí podstatně vyšší náklady.
Ideální uspořádání kanceláří vychází z obou přístupů. Tedy místností pro tvůrčí práci na straně jedné a společného prostoru pro sdílení nápadů a informací na straně druhé. Před objednávkou administrativní haly se tak nejdříve zeptejte svých zaměstnanců, jaké podmínky pro práci jim vyhovují. Jejich odpovědi vás možná překvapí.