5 nejzajímavějších ocelových mostů na světě

Se stavbami z oceli se ve společnosti Borga setkáváme každou chvíli, však jsou také našim denním chlebem. Přesto nás ocel jakožto stavební materiál nepřestává fascinovat, stejně jako i samotné konstrukce, které díky ní vznikly. Jedněmi z nejúchvatnějších jsou vedle mrakodrapů jejich horizontální alternativy – ocelové mosty. Pojďte se s námi podívat na ty nejzajímavější ze všech koutů světa.

 

Harbour Bridge (Sydney, Austrálie)

Když se řekne Sydney, určitě se vám vybaví proslulá budova místní opery. Milovníkům mostů ovšem jistě místo ní ihned na mysli vytane ikonický Harbour Bridge. Tento nejširší (šířka 49 metrů) a zároveň nejvyšší (134 metrů v nejvyšším bodě konstrukce) obloukový most na světě v sobě ukrývá neuvěřitelných 53 tisíc tun oceli, z nichž většinu obsahuje právě jeho oblouk. Jestlipak jste věděli, že mu Australané pro jeho podobu přezdívají „Ramínko na šaty“ a že se v horkých dnech kvůli tepelné roztažnosti oceli samotný oblouk ještě až o 18 centimetrů zvýší?

 

Forth Bridge (záliv Firth of Forth, Skotsko)

Tak jako je Harbour Bridge jednou z ikon Austrálie, je železniční konzolový most Forth Bridge jedním ze symbolů Skotska. Výstavba mostu započala roku 1882, slavnostní otevření se událo v roce 1890 a od roku 2015 je zapsán mezi památky UNESCO. Jedná se o vůbec první celoocelový most ve Velké Británii, váží kolem 53 tisíc tun a dlouhý je přes 2,5 kilometru. Tento obr a inženýrský skvost rovněž na první pohled upoutá svou sytě rudou barvou.

 

Ikitsuki Bridge (Nagasaki, Japonsko)

S rozpětím hlavního pole v délce 400 metrů je Ikitsuki Bridge nejdelším souvislým příhradovým mostem na světě. Slouží pro silniční dopravu z města Ikitsuki na ostrov Hirado (prefektura Nagasaki) a oproti oběma mostům zmíněným výše je poměrně juniorem: dokončen byl v roce 1991. Tak jako je pro Forth Bridge typická jeho rudá barva, pro Ikitsuki Bridge je to nebesky modrá.

 

Most Čchao-tchien-men (Čchung-čching, Čína)

Tento ocelový skvost klenoucí se nad řekou Jang-c’-ťiang byl do provozu uveden v roce 2009 a hned si mohl připsat světové prvenství jakožto most s nejdelším obloukem – rozpětí hlavního pole činí 552 metrů, přičemž celková délka mostu dosahuje přes 1,7 kilometru. Most má dvě patra, celkem 10 silničních pruhů, dva pěší pruhy, a dokonce i dvojkolejnou linku pro metro.

 

Most Akaši-Kaikjó (Kóbe, Japonsko)

Tento inženýrský klenot přezdívaný též „Perlový most“ byl postaven tak, aby odolal i extrémně silnému větru o rychlosti 285 km/h, a dokonce i zemětřesení až do 8,5 Richterovy škály. Jeho stavba odstartovala v roce 1988 a otevřen byl o deset let později. Rozpětí hlavního pole 1 991 metrů z něj učinila nejdelší visutý most na světě, celková délka pak činí závratných 3,9 kilometru.