
Správný nábytek předchází dlouhodobé pracovní neschopnosti. Víte, jak jej vybrat?
Kancelářské prostory jsou mozkem každé společnosti. Ale zatímco pro produkci výrobků používá většina firem prvotřídní náčiní, do administrativních prostor příliš neinvestuje. A to je chyba. Aby byli vaši obchodní zástupci, účetní a další zaměstnanci spokojení a pracovali efektivně, potřebují kvalitní židli a stůl. Jak tento nábytek vybrat?
Dostatek osvětlení i prostoru, splnění nároků na ergonomii a podmínky pro koncentrované myšlení. Správně zařízené kanceláře podněcují kreativitu, ctí zásady osobního prostoru a snižují okolní ruch na minimum. I proto jsou otevřené kanceláře v posledních letech na ústupu. Alespoň ty tradiční.
Spokojenost zaměstnanců nejvíce stojí a padá s kancelářským vybavením. Průměrný administrativní pracovník stráví vsedě až devět hodin denně. S nevyhovujícím nábytkem se první zdravotní problémy objeví už po několika týdnech: bolavá záda, úporné migrény, záněty šlach. Není lepší dlouhodobé nemocenské předcházet?
Výběr stolu nepodceňte
Prostorný stůl je alfou a omegou administrativní činnosti. Dovoluje pohodlnou práci na počítači, zároveň poskytuje dostatek prostoru pro manipulaci s dokumenty. Většina odborníků se shoduje na tom, že by měl kancelářský stůl dosahovat šířky nejméně 120 cm. V případě hloubky pak experti doporučují alespoň 70 cm, a to především kvůli dodržení minimální vzdálenosti hlavy od monitoru.
Výška stolu závisí na tělesných proporcích pracovníka. Co jednomu vyhovuje, může u druhého vyvolat zdravotní problémy. Nábytek s polohovatelnou deskou si sice žádá vyšší vstupní investice, v dlouhodobém měřítku však naopak ušetříte. Pro nového zaměstnance nebude potřeba pořizovat nový stůl, případně se vyhnete brzkému odchodu pracovníka na nemocenskou.
Nezapomeňte ani na výsuvnou desku pro klávesnici a myš. Nevhodná poloha loktů při práci často ústí v zánět šlach a syndrom karpálního tunelu, který administrativní pracovníky vyřadí z provozu i na několik měsíců.
Kancelářské židle nechte zaměstnance vyzkoušet
V pozadí mnoha zdravotních problémů stojí kancelářská židle. Její seřízení a správné používání není intuitivní záležitostí a mělo by se přenechat odborníkovi.
Hlavní úlohou kancelářského křesla je maximální možné zmírnění následků sedavého zaměstnání. Při sezení dochází k jednostrannému přetěžování zad, vzniká svalové napětí a dochází ke zpomalení krevního oběhu.
Správná židle nepředchází jen bolavým zádům. Představuje prevenci proti metabolickému syndromu a v dlouhodobém měřítku dokáže významně snížit riziko srdeční nebo cévní mozkové příhody.
Jak poznáte dobré kancelářské křeslo?
- Opěradlo kopíruje páteř a je polohovatelné.
- Bederní opěrku lze nastavit z hlediska výšky i hloubky.
- Hloubka sezení je snadno seřiditelná.