Pomáhají při manipulaci a chrání: Jak vybírat obaly pro skladování potravin?

Konzervování potravin s cílem oddálit jejich zkažení má dlouhou historii. V minulosti dosahovali lidé trvanlivosti masa a sýrů nasolováním a uzením, u ovoce se prosadilo konzervování vysokými koncentracemi cukru.

S revolucí v uchovávání potravin přišel ke konci 18. století kuchař Nicholas Appert. Kombinací sterilace potravin a jejich uložení do neprodyšného kovového obalu došel ke konzervě – nádobě, která dovoluje uchovat potraviny v poživatelném stavu desítky let.

Konzervy uspěly i u obchodníků: snadno se převáží, spotřebitel si je z obchodu snadno odnese a uloží. V globalizované ekonomice se obaly na tržním úspěchu potraviny podílejí zásadním způsobem. Podle čeho je vybrat?

Ochrana na prvním místě…

Primárním účelem obalu je chránit potravinu před vnějším prostředím. Vedle průniku bakterií a dalších patogenů ze vzduchu brání také jejímu znečištění nebo navlhnutí. Obal pomáhá zachovat konzervační prostředí – příkladem jsou sáčky se slanými pochutinami, které se napouštějí inertním dusíkem.

Obalový materiál nesmí uvolňovat chemické látky, zároveň nesmí být ve styku s potravinou, která by uvolňování nebo jinou reakci podporovala. Proto je například nevhodné uzavírat kyselé potraviny do staniolu. Mezi kyselinou a kovem totiž dochází k reakci a tvorbě kovových solí.

…manipulace a komunikace na druhém

Obalové materiály mají zásadní vliv také na skladování potravin a manipulaci s nimi během převozu k zákazníkovi. Musejí být snadno uchopitelné, ani při hrubším zacházení nesmí docházet k jejich porušení. Současně musí povrch materiálu dovolovat snadné nalepení a udržení etikety.

Důraz kladou výrobci na recyklaci. Většinu obalových materiálů lze znovu použít. Opětovnému užití mimo jiné napomáhá:

  • snadná separace potraviny od obalu,
  • vhodná povrchová úprava materiálu za účelem co nejmenšího znečištění,
  • volba vhodného obalu vzhledem k druhu potraviny.

Nezastupitelné jsou obalové materiály také při komunikaci se zákazníkem. Prezentace výrobku má u některých potravin zásadní vliv na jejich prodejnost – podle výzkumu se kupříkladu u čokolád a sladkostí rozhodnou zákazníci v 70 % případů podle toho, jak je osloví obal.