Kaizen: Malými krůčky k velkým změnám v obratu

Japonsko bývá považováno za Mekku efektivních manažerských metod. Ne náhodou. Během několika dekád Země vycházejícího slunce dorostla v třetí největší ekonomiku světa. Zatímco v roce 1960 dosahoval hrubý domácí produkt japonského císařství 460 dolarů na obyvatele, v posledních letech jeho hodnota osciluje okolo 40 000 dolarů. I zásluhou metodiky kaizen.

Styl života, filozofie, ale také metoda řízení malých podniků a velkých koncernů. Kaizen staví na konceptu malých, dílčích kroků vedoucích k zásadním změnám. Odpovědní pracovníci nejprve identifikují původ problému, navrhnou nápravu a pak ji postupně implementují. Na papíře možná jednoduché, v praxi ovšem obtížnější. A také mimořádně efektivní.

V japonských šlépějích

Kaizen se v mnohém podobá lean managementu. Obě metody vycházejí ze stejného kulturního okruhu, v lecčem se ale liší. Cílem štíhlé výroby“ je minimalizace finančních a materiálních nákladů, zatímco kaizen se zaměřuje na zavádění změn a efektivnější fungování podniku.

Příkladem může být postupný přechod od klasického skladového systému k chaotickému, a to pod dohledem zkušeného projektového manažera. Kaizen má své uplatnění i v procesním řízení, respektive v optimalizaci dílčích procesů.

Dejte práci smysl

Kořeny metody vycházejí z pospolitosti a společného cíle. Právě tento aspekt může zavádění kaizen do tuzemských podniků dramaticky ztížit. Zatímco japonské firmy komunikují směrem ke svým zaměstnancům společenský přesah vykonávané práce, v Česku často pravá ruka neví, co dělá levá.

Výsledná frustrace a pocit nesmyslné práce vede k vysoké obměně zaměstnanců. Přitom stačí jejich pracovní výsledky zasadit do odlišného rámce: Namísto včasně vyexpedovaného nemocničního materiálu vyzdvihněte životy, které se s jeho pomocí podařilo zachránit. Při přestavbě haly zdůrazněte benefity, které pracovníkům nové prostory přinesou. Odměnou vám budou spokojenější zaměstnanci – a třeba i efektivnější logistika.