
4 kroky pro zvýšení výdělečnosti vašeho skladu
Hranice mezi skladem, který vydělává, a tím, který je ve ztrátě, je tenká. Jako červená nit se jí táhne dobrá organizace a propracovaná logistika. Efektivní sladění příjmu a expedice zboží připomíná dobře namazaný stroj. Pomáhá využít čas zaměstnanců na maximum, snižuje náklady na skladování a je klíčem ke spokojenosti zákazníků.
Stačí ale jediný chybný prvek a vedle příjmu utrpí i vaše dobrá pověst a vztahy s dodavateli. Jak se nepříjemnostem, které mohou vaše podnikání potopit, vyhnout?
Zaveďte moderní technologie
Software pro skladové hospodářství (warehouse management system), tablety a čtečky čárových kódů jsou dnes v logistice zavedeným standardem. WMS algoritmy dokážou naplánovat čas pro pickování, čárové kódy zase zamezí chybnému vyskladnění a urychlí předávku zboží dopravci.
Zavedením moderní techniky do logistických prostor se vám navíc otevře cesta k chaotickému skladování a všem jeho výhodám.
Rozšiřujte – do výšky
Obrovské investice do přestavby haly a inženýrských sítí, úplné zastavení provozu. Nic z toho vám není po chuti, přesto je pro vás rozšíření skladovací plochy nevyhnutelné? Instalace vyšších, efektivněji rozložených regálů a zakladačů vaše trable vyřeší.
Výměnou za několikatýdenní omezení provozu se vám dostane mnohem většího prostoru pro zboží a materiály. Obsloužíte více zákazníků nebo se budete moci ucházet o dříve nedosažitelné zakázky. A navíc výrazně ušetříte.
Změňte skladovací systém
Ideální úložný prostor je dokonale přizpůsobený skladovanému zboží. Vedle klasického systému (jehož obsazení dnes efektivně řeší algoritmy chaotického skladování) existují také jiná skladovací uspořádání.
Pro vychystávání menšího zboží využijete ve své hale karuselový systém, u totožně dimenzovaných materiálů vsaďte na průtokové uspořádání. Jejich výhodou je třeba minimalizace lidského faktoru nebo vysoká efektivita.
Zaveďte LEAN management
Rostoucí objem zboží znamená vyšší náklady na prostor, obsluhu, údržbu a lidské zdroje. Často se přitom stává, že nezanedbatelná část produktů je uskladněna, jak je rok dlouhý – bez vyhlídky na přesun.
Prevencí proti podobným situacím je LEAN management prosazovaný od 90. let minulého století jako alternativa k tradičním způsobům řízení. Cílem LEAN přístupu je minimalizace plýtvání finančními, lidskými a materiálními zdroji – zejména v porovnání s logistickými operacemi podobného rozsahu. V praxi funguje LEAN systém na principu 5S:
- sort (rozděl),
- set in order (setřiď),
- shine (uspořád, udržuj pořádek),
- standardize (vytvoř standard)
- sustain (udržuj)